Powakacyjnie :: garstka wieści z Digital Medievalist

Letarg wakacyjny przeminął wraz z letnim słonkiem. Zatem trochę wieści, które znalazły się w ciągu ostatnich kilku tygodni w mojej skrzynce.

Dziś informacje z Digital Medievalist, których wiele spłynęło w międzyczasie:

6 czerwca w Institute of Classical Studies w Londynie odbyło się seminarium Digital epigraphy beyond the Classical: creating (inter?)national standards for recording modern and early modern gravestones. Abstrakt wykładu Charlotte Tupman (King’s College, London), prezentacja w fromacie pdf oraz plik do ściągnięcia/odsłuchania (niezbyt dobrej jakości) dostępne są na stronie The Digital Classicist.

Znów seminarium z ICS – 13 lipca miał miejsce wykład Maggie Robb Digitising the Prosopography of the Roman Republic. Abstrakt, prezentacja i plik MP3 tutaj.

W dniach 8-12 października w Chemnitz będzie miała kolejna edycja letnich (właściwie jesiennych) kursów: Digitale Editionen – Methoden und Technologien für Fortgeschrittene (Summer School: Digital Editing Advanced Methods and Technologies). Warsztaty skierowane są do badaczy, którzy pracują nad wydawaniem tekstów i mają podstawowe wiadomości z zakresu edycji cyfrowych. Więcej informacji (w języku niemieckim) można przeczytać na stronie Institut für Dokumentologie und Editorik.

Grigory Kessel z Uniwersytetu w Marburgu prowadzi projekt poświęcony monastycyzmowi syryjskiemu. W ramach projektu ma być opisanych i przebadanych 127 rękopisów syryjskich. Dokładny opis przedsięwzięcia w notce na academii.

Również rękopisom monastycznym poświęcony jest Monastic Manusript Project pod kierunkiem Albrechta Diema z wydziału historii uniwersytetu w Syracuse.

Dla tych, którzy nie wiedzieli, że coś takiego istnieje – strona zawierająca kodeksy karolińskie z Reichenau i St. Gallen. Carolingian Culture at Reichenau and St. Gallen. Manuscripts and Architecture from the Early Middle Ages zbiera kodeksy przechowywane obecnie m.in. w Bambergu, Cambridge, Einsiedeln, Genewie, Karlsruhe, St. Gallen, Zurichu, St. Paul im Lavanttal, Paryżu, Londynie, Wiedniu czy Wolfenbüttel. Zdigitalizowany i udostępniony jest także średniowieczny plan klasztoru zachowany w Codex Sangallensis 1092. Myślę, że to gratka dla wszystkich zainteresowanych architekturą tego okresu, a także kodeksami wczesnego średniowiecza.

W zeszłym tygodniu (6-8 września) w Sheffield miał miejsce Digital Humanities Congress. Już pobieżna lektura tytułów referatów wskazuje, że tematyka była bardzo specjalistyczna. Program, a także główne idee przyświecające w tym roku organizatorom na stronie DHC 2012.

W dniach 16-17 listopada w Filadelfii będzie miał miejsce 5th Annual Lawrence J. Schoenberg Symposium on Manuscript Studies in the Digital Age. W tym roku przewodnią myślą są klasyfikacje wiedzy (Taxonomies of Knowledge). Organizatorzy nawiązują do analogii podejmowanej już wielokrotnie – manuskrypty, które, niczym dzisiejsze elektroniczne bazy danych, klasyfikują i organizują wiedzę. Lektura tytułów referatów nie wskazuje jednak, by tematyka analogii miała być głębiej dyskutowana, choć może się mylę.

Mniej dla mediewistów, bardziej dla bibliotekarzy i innych instytucji (muzea, kolekcje online) zajmujących się digitalizacją i udostępnianiem zbiorów – w listopadzie w Denver odbędzie się DLF Forum oraz The Digital Humanities and Libraries THATCamp. Pojechać raczej się nie pojedzie, ale zawsze można rzucić okiem, co w temacie dzieje się za oceanem. A warto pamiętać, że to właśnie na zjeździe THATCamp w Paryżu w maju 2010 roku powstał Manifest środowisk związanych m.in. z propagowaniem otwartego dostępu – więcej o tym na stronie Humanistica. Manifest i założenia ruchu są ciekawe i być może uda mi się do tego tematu powrócić.

W KCL (znowu KCL!) 22 listopada odbędzie się drugie sympozjum DigiPal, czyli The Digital Resource for Palaeography, projektu finansowanego ze środków European Research Council. Projekt skupiony jest na jedenastowiecznych rękopisach z Wysp, jednak powinien zwrócić uwagę wszystkich, którzy śledzą zagadnienie i interesują się wykorzystaniem nowych technologii w paleografii. Strona projektu i dalsze informacje tutaj.

Oj, w listopadzie będzie się działo, a niby taki smętny to miesiąc. Tym razem Teksas (Texas A&M University, Initiative for Digital Humanities, Media, and Culture) i TEI Conference 2012. Warsztaty i konferencja odbywać się będą od 7-10 listopada. Pełen program dostępny jest tutaj.

Jeszcze można się zgłaszać na warsztaty Humanities Hackathon on editing Athenaeus and on the Reinvention of the Edition in a Digital Space, które będą mieć miejsce 10-12 października w Lipsku (organizatorami są Universität Leipzig (ULEI) i Deutsches Archäologisches Institut (DAI) z Berlina). Jeśli ktoś zajmuje się Atenajosem (lub w ogóle edycją greckich tekstów), na warsztaty te powinien zwrócić uwagę. Więcej informacji na stronie e-humanities. Deadline zgłoszeń mija 30 września 2012. W warsztaty zaangażowana jest m.in. Monica Berti.

Od 31 sierpnia do 3 września miały miejsce warsztaty Scholarly Editions and the Digital Age: Text and Music. Muzykolodzy zajmujący się średniowieczem i okresem wczesnonowożytnym, a także wykozrystywaniem nowych technologii w edycjach materiałów pochodzących z rękopisów szczególnie powinni być zainteresowani. Wydarzenie zorganizowało The Center for the History of Music Theory and Literature and the Medieval Studies Institute of Indiana University. Więcej informacji na tym blogu.

CfP – kongres w Leeds (The twentieth International Medieval Congress, Leeds, 1-4 July 2013). Wciąż można zgłaszać swoje propozycje referatów do sekcji:  Cultural, Textual, and Material heritage in the Digital Age: Projects and Practices. Deadline już za dwa dni, o północy w niedzielę, 16 września. Więcej informacji tutaj.

Warto zwrócić uwagę na Network for Digital Methods in the Arts and Humanities – NeDiMAH. Szczególnie dwie grupy badawcze mnie zainteresowały: Using Large-Scale Text Collections for Research pod kierunkiem Kariny van Dalen oraz Scholarly Digital Editions, którym to zespołem kierują Matthew Driscoll y Danii i Elena Pierazzo z Wielkiej Brytanii.

Zachęcam do subskrybowania bloga Digital Medievalist i wpisania się na listę mailingową.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: