Humanistyka cyfrowa jako przedsięwzięcie krytyczne

„Krótko mówiąc: po co refleksja badawcza, która niczego nie rozwiązuje? Po prostu dlatego, że umożliwia odmienne zestawy pytań, a to z kolei pozwala na wyróżnienie nowej problematyki, która w innym przypadku nie stałaby się widoczna. Odwołam się znowu do Gunkela: “pytania wyznaczają zestaw możliwości sprawiając, że rzeczy pojawiają się w polu widzenia i mogą zostać poddane badaniu.”” Nic dodać, nic ująć.

odbite światło

Bardzo żałuję, że nie udało mi się ostatecznie dotrzeć na Ogólnopolski Kongres Studentów i Doktorantów Historii Sztuki, na panel poświęcony humanistyce cyfrowej zorganizowany przez Obywateli Nauki, zawiniło zapalenie krtani, które i tak na jakiś czas wyłączyło mnie z mówienia. A chciałam kontynuować wątek humanistyki cyfrowej w jej krytycznym aspekcie. Muszę zresztą przyznać, że niezłą inspiracją okazała się fejsbukowa dyskusja na ten temat, m.in. z Radosławem Bombą oraz Marcinem Wilkowskim, w której padło wiele interesujących kwestii (dyskusja byla obszerna, mam nadzieję, że autorzy wypowiedzi nie mają nic przeciw upublicznieniu tutaj):

dh_dyskusjaDH_dyskusja2DH_dyskusja3

Z dyskusji wzięłam tylko najważniejsze fragmenty, które zainspirowały mnie do przygotowania głosu w dyskusji, którego ostatecznie nie wygłosiłam. Trochę nadrabiam więc tutaj. Myślę, że warto przede wszystkim rozwiać nieporozumienia, które zazwyczaj towarzyszą użyciu określenia „krytyczne”. Tak się złożyło, że mniej więcej w tym samym czasie mieliśmy przyjemność gościć Davida Gunkela z Northwestern University, który poprowadził w moim Instytucie seminarium z…

View original post 642 słowa więcej

Skomentuj

